Dla sporej ilości przedsiębiorców prawidłowa obsługa klientów to najważniejsza rzecz. Niedouczeni handlowcy, brud i brak higieny albo ignorowanie interesantów często powoduje, że do danego sklepu będzie wchodzić mająca liczba interesantów. Z tego też powodu przedsiębiorcy powoli decydują się na kontrolę, jak to wygląda w ich lokalu. I w takiej sytuacji do pracy wchodzi tajemniczy klient.

W skrócie jest to ktoś zatrudniony przez audytora, który pod szyldem normalnych sprawunków skontroluje i sprawdzi sposób działania sklepu. Więc tajemniczy klient czasami udaje się przykładowo do salonu GSM i podszywa się pod osobę zainteresowaną zakupem nowego abonamentu. Może również zajrzeć do restauracji, lub nabyć w odzieżowym sklepie sukienkę i następnego dnia chcieć ją zwrócić. Po każdym spotkaniu tajemniczy klient powinien wykonać szczegółowy raport, gdzie ze szczegółami napisze rzeczy, na które powinien zwrócić uwagę.

Tajemniczym klientem okazać się może praktycznie każdy, na przykład studentka, biznesmen z teczką czy zwykła osoba w starszym wieku. Jeżeli tajemniczy klient dobrze będzie wykonywać swoją rolę, to obsługa placówki w rzeczywistości ma małe szanse, aby rozpoznać, w jakiej roli weszła dana osoba. A wiedza o tym, że każda osoba, która otworzy drzwi może pracować jako tajemniczy klient z pewnością przyczynia się do sprawniejszej realizacji swojej pracy.