Wafle ryżowe to produkt żywnościowy reklamowany jako niskokaloryczny, dietetyczny i zdrowy, będący źródłem złożonych węglowodanów. Tymczasem prawda nie jest aż tak słodka jakby mogło się wydawać. Przyjrzyjmy się kto może sobie pozwolić na umieszczenie w diecie ryżowych wafli, a kto dla własnego bezpieczeństwa powinien ich unikać.

Wartości odżywcze wafli ryżowych

100g wafli ryżowych dostarcza przeciętnie około 100 kcal. Jeden wafel ma masę około 10g, dlatego utarło się przekonanie, że jego kaloryka jest bardzo niska. Jednak, żeby się nimi najeść, trzeba zazwyczaj zjeść dużo więcej niż tylko jeden. Wafle ryżowe są przede wszystkim źródłem skrobi, która jest węglowodanem złożonym. Jeśli wybierzemy wafle z brązowego ryżu to znajdziemy w nich także błonnik, niacynę, magnez, cynk, miedź i mangan. Wafle ryżowe często zawierają także ziarna zbóż i to właśnie one są głównym źródłem dodatkowych składników. Sam proces, w przebiegu którego otrzymywane są wafle, nazywa się ekstruzją. W jego trakcie poprawia się strawność wafli, ale zmniejsza się zawartość lizyny, co znacząco pogarsza wartość odżywczą zawartego w nich białka.

Plusy i minusy wafli ryżowych

Jako główny walor wafli ryżowych należy wymienić ich trwałość. Są dużo bardziej wytrzymałe od pieczywa. Dużo prościej je także transportować i spożyć bez dodatkowej obróbki. Są także pozbawione dodatków takich jak rafinowane cukry proste i uwodornione tłuszcze, które są głównymi składnikami większości szybkich przekąsek. Wafle ryżowe pasują właściwie do wszystkiego, można jeść je z dodatkiem nabiału, mięsa i warzyw. Dużo osób używa ich do uzupełniania strat energetycznych po intensywnym wysiłku.

Z wad natomiast należy wyróżnić wspomnianą wcześniej ekstruzję. Nie dość, że powoduje ona straty niektórych witamin i aminokwasów, to dodatkowo sprzyja powstawaniu szkodliwego akrylamidu. Należy też zwrócić szczególną uwagę na etykiety produktu, gdyż bardzo często zdarza się, że wafle ryżowe wzbogacane są o różne, niepotrzebne dodatki.

Wafle ryżowe – jeść czy nie

Wafle ryżowe nie są tak zdrowym i wartościowym produktem jak mogłoby się wydawać, sugerując się reklamami. Nie są także całkiem złym i szkodliwym produktem. Jak w większości przypadków, tak i przy waflach, konieczny jest umiar. Nie powinny one stanowić głównego źródła węglowodanów w diecie, ale bez problemu mogą być spożywane przez osoby, które nie mają czasu na przygotowanie pełnowartościowego posiłku lub potrzebują przekąski pomiędzy głównymi posiłkami. Wafle mogą być także alternatywą dla osób nie tolerujących glutenu.

Na portalu altruismonline.com uzyskasz ciekawe informacje odnośnie pomysłów na wafle ryżowe oraz inne posiłki.